ADIDAS

ADIDAS


PROFILE PENGASAS


Profil Pengasas ADIDAS



Christoph Dassler Wilhelm von adalah seorang pekerja di kilang kasut, manakala Pauline isterinya berlari dobi kecil di bandar Bavaria Herzogenaurach, 20 km dari bandar Nuremberg. Selepas meninggalkan sekolah, anak mereka, Rudolf "Rudi" Dassler, menyertai bapanya di kilang kasut. Apabila dia kembali dari berjuang dalam Perang Dunia I, Rudolf menerima jawatan pengurusan di kilang porselin, dan kemudian dalam perniagaan kulit borong di Nuremberg.

Permulaan kerjaya

 selepas Perang Dunia 1  - Adolf "Adi" Dassler mula untuk menghasilkan sukan kasut sendiri .

Pada Julai 1924 - Rudolf abang beliau kembali kepada Herzogenaurach untuk menyertai perniagaan saudara beliau muda itu, yang telah menjadi Dassler Kasut Brothers Kilang dan makmur. 

1928  - Sukan Olimpik Dassler dilengkapi atlet banyak, meletakkan asas bagi pengembangan antarabangsa syarikat itu. Semasa Olimpik 1936 di Berlin Dassler dilengkapi Jesse Owens Amerika Syarikat dengan kasutnya. Jesse Owens memenangi 4 pingat emas pada tahun dia memakai kasut Adi.

Pada tahun 1973, Adolf Dassler anak Horst Dassler mengasaskan Arena, pengeluar peralatan renang. Selepas kematian Adolf Dassler pada tahun 1978, Horst dan isteri Käthe mengambil alih pengurusan. Horst meninggal dunia sembilan tahun kemudian, pada tahun 1987. Adidas telah berubah menjadi sebuah syarikat sendirian berhad 1989, tetapi kekal harta keluarga sehingga IPO pada tahun 1995.

RANCANGAN MASA DEPAN



Rancangan masa depan


  1. adidas mempunyai rancangan untuk membuat India hab bagi Asia Operasinya di rantau Asia.  strategi adidas 'menjadi hanya belakang. Kini, selepas mewujudkan sendiri di India sebagai jualan dan organisasi pemasaran, ia adalah merancang untuk menubuhkan sebuah asas perolehan global untuk pasaran antarabangsa.
  2. Syarikat itu menyasarkan empat kali ganda pertumbuhan jualan daripada operasi India dalam tempoh tiga tahun akan datang(2006-09).  
  3. Hasil yang disasarkan dari Asia melebihi menjelang 2008, dua kali ganda tahun 2004 jualan figure.selepas China, yang merupakan arus pemacu pertumbuhan di Asia, adidas menjangka India untuk menjadi kuasa seterusnya, yang akan memacu serantau pertumbuhan dalam tempoh 3-8 tahun akan datang.India adalah sebuah pasaran penting bagi adidas dan merancang untuk mempunyai 200-300 francais bilik pameran menjelang tahun 2006. Ia juga meneroka pilihan memindahkan teknologi dan tahu-bagaimana untuk mengeluarkan kasut high-end di India.


KUNCI UTAMA KEJAYAAN


KUNCI UTAMA KEPADA KEJAYAAN


Kunci kepada kejayaan adidas 'faktor kejayaan termasuk kekuatan dalam bekalan pengurusan rantaian, teknologi canggih,rangkaian runcit yang kukuh dan pengiklanan yang berkesan.India menyediakan kelebihan dari segi buruh yang lebih rendahkos dan tenaga kerja berkemahiran tinggi. Walau bagaimanapun,menarik dan mengekalkan orang yang tepat adalah cabaran dalam pasaran kerja yang sangat kompetitif.Peruncit sanggup untuk melabur wang dalam menubuhkan bilik pameran tetapi secara umumnya kefahaman mereka peruncitan adalah miskin.Pendekatan yang tertumpu kepada pasarandan sokongan daripada syarikat indukadidas memasuki India dengan pemasaran agresif kempen.

Ia dibawa masuk ikon sukan India SachinTendulkar dan Leander Paes untuk menyokong jenama.Syarikat induk telah sangat menyokong.Pihak pengurusan atasan mempunyai kepercayaan dan komitmen bahawa ia akan mengharungi awal membuat kerugiantahun, sebelum India boleh mendapatkan massa kritikal danmenjadi operasi yang menguntungkan.Persatuan dengan acara sukan membantudalam membina kesedaranadidas telah mempromosikan sukan seperti tenisdan kriket di pelbagai syarikat levels.Theagresif menggalakkan tenis di India sebagai sebahagian daripadafirma strategi untuk memacu pertumbuhan dengan mengenal pastidan membangunkan sukan prestasi utama di India.Ia menggalakkan tenis di tiga peringkat - pengiktirafanbakat-bakat muda melalui penajaan biasiswa,dan persatuan dengan acara tenis utama dalamnegara dan pelancaran prestasi tinggi sukan tenis.


BISNES PLAN ADIDAS



Bisnes Plan Adidas Tahun 2015

• Kumpulan merancang pertumbuhan jualan sebanyak 45% kepada 50% kepada € 17 bilion pada tahun 2015
• Bottom line berkembang lebih cepat daripada garis teratas dengan pendapatan kadar pertumbuhan tahunan terkompaun sebanyak 15% setahun
• Operasi margin untuk mencapai 11%
• Sasar berdasarkan portfolio jenama yang kukuh dan tidak dapat ditandingi

Herzogenaurach - Kumpulan adidas hari ini membentangkan rancangan 2015 perniagaan strategik pada Hari Pelabur di Herzogenaurach, Jerman. Dinamakan "Route 2015", rancangan itu bertujuan mengembangkan perniagaan Kumpulan adidas keseluruhan berbanding 2010 keputusan yang dijangkakan sebanyak 45% kepada 50% pada tahun 2015.

  1.  Kumpulan merancang untuk meletakkan asas bagi kepimpinan dalam industri barangan sukan oleh outgrowing pesaing utamanya dalam tempoh lima tahun akan datang. Kumpulan sasaran tahunan terkompaun kadar pertumbuhan perolehan sebanyak 15% dan mahu untuk mencapai margin operasi sebanyak 11% mampan menjelang 2015 selewat-lewatnya.

Sebagai sebahagian daripada pelan perniagaan strategik, adidas dan Reebok mengambil kedudukan yang jelas di pasaran. Walaupun adidas disasarkan pada sukan kompetitif dengan bahagian Sport Performance berdasarkan inovasi dan teknologi, dan ke arah gaya hidup sukan dan pengguna fesyen dengan pembahagian Gaya Sukan, Reebok akan menjadi jenama kecergasan dan latihan untuk sukan yang aktif dan kasual.


Kawasan dalam adidas dan jenama Reebok yang telah dikenal pasti sebagai penyumbang utama kepada pertumbuhan mampan bagi Kumpulan adidas termasuk
• mewujudkan Reebok sebagai kecergasan terkemuka dan jenama latihan;
• mendapat jualan dan penguasaan pasaran dalam berjalan dan kategori bola keranjang dalam pembahagian adidas Sport Performance;
• memperluaskan adidas Gaya Sukan dalam perniagaan fesyen cepat dengan NEO
• mengetuai industri dalam bidang penyesuaian dan interaktiviti.

Pelan perniagaan strategik merupakan pelan yang paling komprehensif Kumpulan adidas pernah dibentangkan, menggabungkan semua jenama, saluran jualan dan fungsi Kumpulan di seluruh dunia.

PEMASARAN ADIDAS


Pemasaran Adidas

Adidas, seperti jenama sukan lain, dipercayai untuk melahirkan kesetiaan jenama pengguna yang tinggi. Kesetiaan jenama terhadap Adidas, Nike, Inc, Puma AG dan beberapa sukan jenama lain telah diperiksa dalam kajian baru-baru ini. Kajian mendapati pengguna tidak mempamerkan kesetiaan yang terlalu tinggi terhadap jenama 

Pada pertengahan 1990-an, Adidas dibahagikan jenama kepada tiga kumpulan utama dengan setiap tumpuan berasingan: Prestasi Adidas telah direka untuk mengekalkan kesetiaan mereka kepada atlet; Adidas Originals telah direka untuk memberi tumpuan kepada fesyen dan gaya hidup; dan Essentials Gaya, dengan kumpulan utama dalam satu ini menjadi Y-3

"Adidas adalah semua dalam" adalah strategi pemasaran global semasa untuk Adidas. Slogan bertujuan untuk mengikat semua jenama dan label bersama-sama, menyampaikan imej bersatu kepada pengguna yang berminat dalam sukan, fesyen, jalan, muzik dan budaya pop.

"Impossible is Nothing" adalah arus perdana sebelumnya pemasaran slogan untuk Adidas. Kempen ini telah dibangunkan oleh 180/TBWA berpangkalan di Amsterdam, tetapi juga dengan kerja yang signifikan yang sedang dilakukan oleh TBWA / Chiat / Hari di San Francisco - terutamanya untuk kempen bola keranjang "Percaya Dalam Lima" TBWA \ Chiat \ Hari ditauliahkan Zane Peach untuk menghasilkan imej untuk 2007 kempen iklan antarabangsa.

Permainan iklan
Jenama yang diketengahkan di dalam beberapa permainan, termasuk Commodore Amiga: Olympic Cabaran Daley Thompson, Sony PlayStation: Adidas bola sepak kuasa dan Commodore 64, ZX spektrum, perniagaan Amstrad CPC: Adidas Kejohanan Bola Sepak.

PRODUK ADIDAS







SEJARAH


ADIDAS
Adidas AG adalah sebuah syarikat Jerman multinasional bahawa reka bentuk dan pengeluar pakaian sukan dan aksesori yang berpusat di Herzogenaurach, Jerman. Ia adalah syarikat induk bagi Kumpulan adidas, yang terdiri daripada syarikat Reeboksportswear, TaylorMade-Adidas syarikat golf (termasuk Ashworth), dan Rockport. Selain kasut sukan, Adidas juga mengeluarkan produk lain seperti beg, baju, jam tangan, eyewear, dan lain-lain barangan sukan dan pakaian berkaitan. Adidas adalah pengeluar largestsportswear di Jerman dan Eropah dan pengilang sukan kedua terbesar di dunia.


Adidas diasaskan pada tahun 1948 oleh Adolf Dassler, berikutan perpecahan Gebrüder Dassler Schuhfabrik antara beliau dan brotherRudolf kakaknya. Rudolf kemudian menubuhkan Puma, yang merupakan saingan awal Adidas. Didaftarkan pada tahun 1949, Adidas kini berpangkalan inHerzogenaurach, Jerman, bersama-sama dengan Puma.
Syarikat pakaian dan reka bentuk kasut biasanya mempunyai tiga bar selari, dan motif yang sama dimasukkan ke dalam logo rasmi semasa Adidas.

Anugerah dan Pengiktirafan


Anugerah dan Pengiktirafan

Adidas telah memenangi anugerah dan pengiktirafan dari beberapa organisasi:
  • 2012/13 - adidas AG dimasukkan ke dalam Dow Jones Sustainability Indexes buat kali ke-13 - Pemimpin Industri untuk masa 9
  • 2012 kemasukan berterusan dalam Indeks FTSE4Good
  • Kumpulan bagi kali ke-8 berturut-turut adidas antara "Global 100 Syarikat yang Mampan di Dunia"
  • 2012 - adidas AG termasuk lagi dalam STOXX ® Global Pemimpin ESG indeks
  • pingat Perak bagi adidas AG sebagai "Syarikat Runcit Lestari 2011"
  • ILI Indeks Kumpulan Vigeo
  • ILI ECPI Etika Indeks EMU
  • 2009 - Kedudukan Terbaik oleh pertubuhan-pertubuhan pengguna Eropah
  • Re akreditasi oleh Persatuan Buruh Adil pada tahun 2008
  • B.A.U.M. Anugerah Alam Sekitar 2007
  • Produk undian terbaik untuk kualiti dan CSR oleh Stiftung Warentest pada tahun 2006
  • Kumpulan adidas kalangan Majikan Top Tahun 2006
  • "Ökomanager" tahun 2005
  • Laporan Kemapanan Terbaik bagi tahun 2002 dan 2004