ADIDAS
PROFILE PENGASAS
Profil
Pengasas ADIDAS
Christoph
Dassler Wilhelm von adalah seorang pekerja di kilang kasut, manakala Pauline
isterinya berlari dobi kecil di bandar Bavaria Herzogenaurach, 20 km dari
bandar Nuremberg. Selepas meninggalkan sekolah, anak mereka, Rudolf
"Rudi" Dassler, menyertai bapanya di kilang kasut. Apabila dia
kembali dari berjuang dalam Perang Dunia I, Rudolf menerima jawatan pengurusan
di kilang porselin, dan kemudian dalam perniagaan kulit borong di Nuremberg.
Permulaan kerjaya
selepas Perang Dunia 1 - Adolf
"Adi" Dassler mula untuk menghasilkan sukan kasut sendiri .
Pada Julai 1924 - Rudolf abang beliau kembali kepada Herzogenaurach untuk menyertai perniagaan saudara beliau muda itu, yang telah menjadi Dassler Kasut Brothers Kilang dan makmur.
Pada Julai 1924 - Rudolf abang beliau kembali kepada Herzogenaurach untuk menyertai perniagaan saudara beliau muda itu, yang telah menjadi Dassler Kasut Brothers Kilang dan makmur.
1928 - Sukan Olimpik Dassler dilengkapi atlet banyak, meletakkan asas bagi
pengembangan antarabangsa syarikat itu. Semasa Olimpik 1936 di Berlin Dassler
dilengkapi Jesse Owens Amerika Syarikat dengan kasutnya. Jesse Owens memenangi
4 pingat emas pada tahun dia memakai kasut Adi.
Pada
tahun 1973, Adolf Dassler anak Horst Dassler mengasaskan Arena, pengeluar
peralatan renang. Selepas kematian Adolf Dassler pada tahun 1978, Horst dan
isteri Käthe mengambil alih pengurusan. Horst meninggal dunia sembilan tahun
kemudian, pada tahun 1987. Adidas telah berubah menjadi sebuah syarikat
sendirian berhad 1989, tetapi kekal harta keluarga sehingga IPO pada tahun
1995.
RANCANGAN MASA DEPAN
Rancangan
masa depan
- adidas mempunyai rancangan untuk membuat India hab bagi Asia Operasinya di rantau Asia. strategi adidas 'menjadi hanya belakang. Kini, selepas mewujudkan sendiri di India sebagai jualan dan organisasi pemasaran, ia adalah merancang untuk menubuhkan sebuah asas perolehan global untuk pasaran antarabangsa.
- Syarikat itu menyasarkan empat kali ganda pertumbuhan jualan daripada operasi India dalam tempoh tiga tahun akan datang(2006-09).
- Hasil yang disasarkan dari Asia melebihi menjelang 2008, dua kali ganda tahun 2004 jualan figure.selepas China, yang merupakan arus pemacu pertumbuhan di Asia, adidas menjangka India untuk menjadi kuasa seterusnya, yang akan memacu serantau pertumbuhan dalam tempoh 3-8 tahun akan datang.India adalah sebuah pasaran penting bagi adidas dan merancang untuk mempunyai 200-300 francais bilik pameran menjelang tahun 2006. Ia juga meneroka pilihan memindahkan teknologi dan tahu-bagaimana untuk mengeluarkan kasut high-end di India.
KUNCI UTAMA KEJAYAAN
KUNCI
UTAMA KEPADA KEJAYAAN
Kunci
kepada kejayaan adidas 'faktor kejayaan termasuk kekuatan dalam bekalan pengurusan
rantaian, teknologi canggih,rangkaian runcit yang kukuh dan pengiklanan yang
berkesan.India menyediakan kelebihan dari segi buruh yang lebih rendahkos dan
tenaga kerja berkemahiran tinggi. Walau bagaimanapun,menarik dan mengekalkan
orang yang tepat adalah cabaran dalam pasaran kerja yang sangat kompetitif.Peruncit
sanggup untuk melabur wang dalam menubuhkan bilik pameran tetapi secara umumnya
kefahaman mereka peruncitan adalah miskin.Pendekatan yang tertumpu kepada
pasarandan sokongan daripada syarikat indukadidas memasuki India dengan
pemasaran agresif kempen.
Ia
dibawa masuk ikon sukan India SachinTendulkar dan Leander Paes untuk menyokong
jenama.Syarikat induk telah sangat menyokong.Pihak pengurusan atasan mempunyai
kepercayaan dan komitmen bahawa ia akan mengharungi awal membuat kerugiantahun,
sebelum India boleh mendapatkan massa kritikal danmenjadi operasi yang menguntungkan.Persatuan dengan acara sukan membantudalam membina kesedaranadidas
telah mempromosikan sukan seperti tenisdan kriket di pelbagai syarikat
levels.Theagresif menggalakkan tenis di India sebagai sebahagian daripadafirma
strategi untuk memacu pertumbuhan dengan mengenal pastidan membangunkan sukan
prestasi utama di India.Ia menggalakkan tenis di tiga peringkat - pengiktirafanbakat-bakat
muda melalui penajaan biasiswa,dan persatuan dengan acara tenis utama dalamnegara
dan pelancaran prestasi tinggi sukan tenis.
BISNES PLAN ADIDAS
Bisnes Plan Adidas Tahun 2015
• Kumpulan merancang pertumbuhan jualan sebanyak 45% kepada 50% kepada € 17 bilion pada tahun 2015
• Bottom line berkembang lebih cepat daripada
garis teratas dengan pendapatan kadar pertumbuhan tahunan terkompaun sebanyak
15% setahun
• Operasi margin untuk mencapai 11%
• Sasar berdasarkan portfolio jenama yang kukuh
dan tidak dapat ditandingi
Herzogenaurach - Kumpulan adidas hari ini membentangkan rancangan 2015 perniagaan strategik pada Hari Pelabur di Herzogenaurach, Jerman. Dinamakan "Route 2015", rancangan itu bertujuan mengembangkan perniagaan Kumpulan adidas keseluruhan berbanding 2010 keputusan yang dijangkakan sebanyak 45% kepada 50% pada tahun 2015.
- Kumpulan
merancang untuk meletakkan asas bagi kepimpinan dalam industri
barangan sukan oleh outgrowing pesaing utamanya dalam tempoh lima tahun
akan datang. Kumpulan sasaran tahunan terkompaun kadar pertumbuhan
perolehan sebanyak 15% dan mahu untuk mencapai margin operasi sebanyak 11%
mampan menjelang 2015 selewat-lewatnya.
Sebagai sebahagian daripada pelan perniagaan strategik, adidas dan Reebok mengambil kedudukan yang jelas di pasaran. Walaupun adidas disasarkan pada sukan kompetitif dengan bahagian Sport Performance berdasarkan inovasi dan teknologi, dan ke arah gaya hidup sukan dan pengguna fesyen dengan pembahagian Gaya Sukan, Reebok akan menjadi jenama kecergasan dan latihan untuk sukan yang aktif dan kasual.
Kawasan dalam adidas dan jenama Reebok yang
telah dikenal pasti sebagai penyumbang utama kepada pertumbuhan mampan bagi
Kumpulan adidas termasuk
• mewujudkan Reebok sebagai kecergasan terkemuka
dan jenama latihan;
• mendapat jualan dan penguasaan pasaran dalam
berjalan dan kategori bola keranjang dalam pembahagian adidas Sport
Performance;
• memperluaskan adidas Gaya Sukan dalam
perniagaan fesyen cepat dengan NEO
• mengetuai industri dalam bidang penyesuaian
dan interaktiviti.
Pelan perniagaan strategik merupakan pelan yang paling komprehensif Kumpulan adidas pernah dibentangkan, menggabungkan semua jenama, saluran jualan dan fungsi Kumpulan di seluruh dunia.
PEMASARAN ADIDAS
Pemasaran Adidas
Adidas,
seperti jenama sukan lain, dipercayai untuk melahirkan kesetiaan jenama
pengguna yang tinggi. Kesetiaan jenama terhadap Adidas, Nike, Inc, Puma AG dan
beberapa sukan jenama lain telah diperiksa dalam kajian baru-baru ini. Kajian
mendapati pengguna tidak mempamerkan kesetiaan yang terlalu tinggi terhadap
jenama
Pada
pertengahan 1990-an, Adidas dibahagikan jenama kepada tiga kumpulan utama
dengan setiap tumpuan berasingan: Prestasi Adidas telah direka untuk
mengekalkan kesetiaan mereka kepada atlet; Adidas Originals telah direka untuk
memberi tumpuan kepada fesyen dan gaya hidup; dan Essentials Gaya, dengan
kumpulan utama dalam satu ini menjadi Y-3
"Adidas
adalah semua dalam" adalah strategi pemasaran global semasa untuk Adidas.
Slogan bertujuan untuk mengikat semua jenama dan label bersama-sama,
menyampaikan imej bersatu kepada pengguna yang berminat dalam sukan, fesyen,
jalan, muzik dan budaya pop.
"Impossible is Nothing" adalah arus perdana sebelumnya pemasaran slogan untuk Adidas. Kempen ini telah dibangunkan oleh 180/TBWA berpangkalan di Amsterdam, tetapi juga dengan kerja yang signifikan yang sedang dilakukan oleh TBWA / Chiat / Hari di San Francisco - terutamanya untuk kempen bola keranjang "Percaya Dalam Lima" TBWA \ Chiat \ Hari ditauliahkan Zane Peach untuk menghasilkan imej untuk 2007 kempen iklan antarabangsa.
Permainan
iklan
Jenama yang
diketengahkan di dalam beberapa permainan, termasuk Commodore Amiga: Olympic
Cabaran Daley Thompson, Sony PlayStation: Adidas bola sepak kuasa dan Commodore
64, ZX spektrum, perniagaan Amstrad CPC: Adidas Kejohanan Bola Sepak.
SEJARAH
ADIDAS
Adidas AG adalah sebuah syarikat Jerman multinasional bahawa reka
bentuk dan pengeluar pakaian sukan dan aksesori yang berpusat di
Herzogenaurach, Jerman. Ia adalah syarikat induk bagi Kumpulan adidas, yang
terdiri daripada syarikat Reeboksportswear, TaylorMade-Adidas syarikat golf
(termasuk Ashworth), dan Rockport. Selain kasut sukan, Adidas juga mengeluarkan
produk lain seperti beg, baju, jam tangan, eyewear, dan lain-lain barangan
sukan dan pakaian berkaitan. Adidas adalah pengeluar largestsportswear di
Jerman dan Eropah dan pengilang sukan kedua terbesar di dunia.
Adidas diasaskan pada tahun 1948 oleh Adolf Dassler, berikutan
perpecahan Gebrüder Dassler Schuhfabrik antara beliau dan brotherRudolf
kakaknya. Rudolf kemudian menubuhkan Puma, yang merupakan saingan awal Adidas.
Didaftarkan pada tahun 1949, Adidas kini berpangkalan inHerzogenaurach, Jerman,
bersama-sama dengan Puma.
Syarikat pakaian dan reka bentuk kasut biasanya mempunyai tiga bar
selari, dan motif yang sama dimasukkan ke dalam logo rasmi semasa Adidas.
Anugerah dan Pengiktirafan
Anugerah dan Pengiktirafan
Adidas telah memenangi anugerah dan pengiktirafan dari beberapa organisasi:
• 2012/13 - adidas AG dimasukkan ke dalam Dow Jones Sustainability Indexes buat kali ke-13 - Pemimpin Industri untuk masa 9
• 2012 kemasukan berterusan dalam Indeks FTSE4Good
• Kumpulan bagi kali ke-8 berturut-turut adidas antara "Global 100 Syarikat yang Mampan di Dunia"
• 2012 - adidas AG termasuk lagi dalam STOXX ® Global Pemimpin ESG indeks
• pingat Perak bagi adidas AG sebagai "Syarikat Runcit Lestari 2011"
• ILI Indeks Kumpulan Vigeo
• ILI ECPI Etika Indeks EMU
• 2009 - Kedudukan Terbaik oleh pertubuhan-pertubuhan pengguna Eropah
• Re akreditasi oleh Persatuan Buruh Adil pada tahun 2008
• B.A.U.M. Anugerah Alam Sekitar 2007
• Produk undian terbaik untuk kualiti dan CSR oleh Stiftung Warentest pada tahun 2006
• Kumpulan adidas kalangan Majikan Top Tahun 2006
• "Ökomanager" tahun 2005
• Laporan Kemapanan Terbaik bagi tahun 2002 dan 2004
Subscribe to:
Posts (Atom)